Her presenterer jeg melodier og arrangementer til egne og andres tekster.
'Verkene' er lagt inn i bloggen på ca dato for ferdigstillelse.
I høyre kolonne er de ordnet alfabetisk.

torsdag 15. mai 1975

Navnet over alle navn er Jesus

Denne melodien ble skrevet mens jeg var på offisersskolen i London i 1975. Før hovedbygget ble stengt for natten, pleide jeg ofte å sitte i et av undervisningsrommene å spille piano og lage melodier - gjerne til kjente tekster. Denne melodien skrev jeg for å bruke som solo til eget gitar-akkompagnement. Siden jeg aldri har hatt en god sangstemme, måtte jeg skrive en melodi som ikke hadde et spenn utenfor min komfortable rekkevidde. 

Allan Törnbergs tekst er velkjent:


Si, kjenner du det underbare navnet
Som til frelse Gud oss gav?
Dets  pris nå synges ut i hele verden,
Over alle land og hav.

Kor:
Navnet over alle navn er Jesus,
Det skjønneste på jord jeg vet,
For intet annet navn kan gi oss frelse
Gjennom tid og evighet.

Det navnet stråler som en morgenstjerne,
Over jordens nød og natt.
Det skjenker mot og øker håpets flamme,
Der den skinner svak og matt.

Det bringer himmelsk fred til kvaltfullt hjerte,
Skjenker under sorgen trøst.
Det byder vind og bølger være stille
Når det stormer i mitt bryst.

Når alle andre navn engang må vike,
Jesunavnet står som fjell.
Dets  purpurglans skal hele evigheten
Lyse med sitt strålevell.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar