Her presenterer jeg melodier og arrangementer til egne og andres tekster.
'Verkene' er lagt inn i bloggen på ca dato for ferdigstillelse.
I høyre kolonne er de ordnet alfabetisk.

tirsdag 24. november 1987

OTHILIE

Othilie Tonning

For meg, så var det kvinnesak, 
Jeg klipte håret mitt kort bak 
Og folk de kalte meg for kar, 
For jeg tok gjerne en sigar 
Men så kom: 
Frelsesarmeen (3x)
Jeg hørte Herren til meg si: 
”Ønsker du å bli helt fri? 
Kom og se hva jeg vil gi!” 

Othilie, Othilie
Kom nå! Følg etter meg!

Så ble jeg frelst og jeg fikk se 
En nød, en slum fornedrelse, 
Jeg så jeg måtte gjøre mitt, 
Og Gud meg ledet skritt for skritt 
I denne: 
Frelsesarmeen (3x)
Jeg så en oppgave for meg: 
Vise menn’sker him’lens vei 
Ved å leve, Gud, likt deg. 

Min Gud, jeg vil (2x)
Nå følge etter deg!

Mot alkohol, narkomani, 
Prostitusjonens slaveri, 
Mot verdens sosiale nød 
Vil jeg nå kjempe til min død 
I denne: 
Frelsesarmeen (3x)
Med julegryte under tre 
Slumstasjoner, suppe, te 
Gamle kan få mat og ved! 

Min Gud, jeg vil (2x)
Nå følge etter deg!

Men nå vil jeg oppfordre deg 
Som her har vært og hørt på meg 
Vår Gud han trenger kvinner, menn 
Som villig går til krig igjen 
I denne: 
Frelsesarmeen (3x)
Er det en oppgave for deg 
Vise menn’sker him’lens vei 
Svar ham: ”Herre, her er jeg!” 

Min venn hør her (2x)
Kom nå til Herren Gud i dag
Om sangen
Dette er den siste sangen i revyen 'Frelsesarmeen 100 år i Norge' som jeg skrev til jubileet 22. januar 1988. Sangen har blitt brukt som selvstendig nummer ved mange anledninger, bl.a. ved sosialtjenestens 100 års jubileum og ved markeringen av 125 år i Norge i 2013. 

Othilie - Note - PDF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar