Her presenterer jeg melodier og arrangementer til egne og andres tekster.
'Verkene' er lagt inn i bloggen på ca dato for ferdigstillelse.
I høyre kolonne er de ordnet alfabetisk.

søndag 2. september 2001

Jeg står på hellig grunn

Jeg står på hellig grunn
for du er her.
Gud, la din herlighet
være meg nær.
Kun når jeg er hos deg,
Kan jeg klart se din veg,
La ditt nærvær følge meg
Hvor enn jeg er.


Om koret:
Jeg skulle ha andakt på offisersmøter i Sentraldivisjonen høsten 2001, og skrev dette enkle koret som ble godt mottatt. Jeg ”glemte” koret og ble overrasket da vi kom tilbake til Norge høsten 2007 og oppdaget at det fremdeles er i bruk også utenfor Frelsesarmeen. Koret gir assosiasjoner både til Moses' første møte med Jahve, som sa:
«Kom ikke nærmere! Ta skoene av føttene! For stedet du står på, er hellig grunn.»2 Mosebok 3:5
og senere da Gud ba Moses om å dra videre med folket og sa: 
«Mitt ansikt skal gå med, og jeg vil la deg få ro.» Da sa Moses: «Hvis ikke ditt ansikt går med, må du ikke føre oss opp herfra!»
2 Mosebok 33:14-15
Etter noen år ble jeg bedt om å oversette det til engelsk, og siden er det også blitt oversatt til russisk og rumensk. I forbindelse med et stevne for sangere og musikanter i vestre divisjon i mars 2015 skrev jeg også vers og brukte dette koret som refreng. 

Jeg står på hellig grunn - note - PDF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar