Her presenterer jeg melodier og arrangementer til egne og andres tekster.
'Verkene' er lagt inn i bloggen på ca dato for ferdigstillelse.
I høyre kolonne er de ordnet alfabetisk.

tirsdag 14. september 1976

Da Jesus satte sjelen fri

Da jeg kom til Bergen 1. korps som assistent i 1976, fikk jeg ansvar for ungdomskoret. Det falt meg lettere å skrive melodier enn tekster (som jeg ofte ikke var særlig fornøyd med), valgte jeg å ty til kjente tekster som jeg skrev ny melodi til. "Jesus satte sjelen fri" er en flott tekst og melodien gjorde seg godt for ungdomskor. 

Da Jesus satte sjelen fri,
Brøt lyset fram på livets sti,
Og da jeg fikk ham selv å se,
Jeg glemte jordens sorg og ve.

Halleluja, min sjel er fri.
Min trellestand er nå forbi.
På land og hav min sak er klar,
Hvor Jesus er, jeg himlen har.


Så fjern Guds himmel syntes meg
Før Jesus åpenbarte seg,
Men nå har han den brakt så nær
At himlen i mitt hjerte er.

Hva gjør det så om her på jord
I hytte eller slott jeg bor?
Er dagen skyet eller klar,
Hvor Jesus er, jeg himlen har.

Å, dype fred, å, stille ro!
Gud selv vil i mitt hjerte bo.
For meg er Kristus livet her,
Og døden jo en vinning er.


C.F.Butler (1898)


Tekst og melodi er publisert i Sang & Klang 1978

Lydfestet på "Kadettene synger 1978" (?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar