Her presenterer jeg melodier og arrangementer til egne og andres tekster.
'Verkene' er lagt inn i bloggen på ca dato for ferdigstillelse.
I høyre kolonne er de ordnet alfabetisk.

fredag 30. september 1977

Hvilken venn vi har i Jesus

I august 1977 kom jeg som korpsleder til Vik i Sogn. Jeg tok en tur innom den kommunale ungdomsklubben og spurte om jeg få komme på besøk - og fikk klar melding fra de unge tenåringene: "Då må du syngja rock!". Jeg svarte "OK - da kommer jeg igjen om et par dager".

Jeg visste at jeg ikke hadde tid til å skrive og lære både tekst og melodi på kort tid. Dermed valgte jeg teksten til en av favorittsangene mine. "Hvilken venn vi har i Jesus" kunne jeg allerede utenat. Tekst trengte absolutt ikke ny melodi. Original-melodien har alltid vært en favoritt blant de gamle evangeliske sangene.

Vel, ungdommene likte sangen, men syntes det var dårlig at jeg bare kom med kasse-gitar - det var ikke tøft nok. Sangen ble senere brukt av "Gro & Vekst" i Oslo III korps på noen arrangementer vi var med på i 1981-82. - da hadde jeg el-gitar, men følte meg ikke særlig tøff. 

Her er teksten: 

Hvilken venn vi har i Jesus! Alt han vet og alt formår.
Hver en byrde han oss letter Når i bønn til ham vi går.
Akk, men titt vår fred forstyrres, Sorg og møye blir vår lønn,
Just fordi vi ikke bringer Alle ting til ham i bønn.

Blir du fristet eller prøvet, Synes livets kamp deg hård.
Aldri skal du miste motet Når i bønn til Gud du går.
Finner du en venn i verden Som Guds egen kjære Sønn?
All din lengsel kan han stille, Tal til ham om alt i bønn.

Er ditt hjerte fullt av uro? Tror du trengsler forestår?
Jesus er den beste tilflukt Når til ham i bønn du går.
Skinner solen lyst og vennlig Eller lyder tordendrønn,
Bær i gleden som i sorgen Alle ting til Gud i bønn.

Joseph M. Scriven

------------------------------------------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar