Her presenterer jeg melodier og arrangementer til egne og andres tekster.
'Verkene' er lagt inn i bloggen på ca dato for ferdigstillelse.
I høyre kolonne er de ordnet alfabetisk.

tirsdag 22. september 1981

ELIA

1 Kongebok 18:16-40
1) Over landet 
hvilte det et mørke
For i tre år 
hadde det vært tørke;
På Elias ord.
Folket hadde vendt seg bort,
Bort fra sin Gud,
Bort fra hans bud
Spurte seg ei
Om det var på vei
Mot en evig død
Så ikke sin selvforskyldte nød.

2) Men på Karmel 

ble Baal gjort til latter
Slik at folket vendte øret atter: 
Til Elias ord:
«Dere har vendt dere bort
Bort fra vår Gud;
Bort fra hans bud;
Så vend da om,
Lytt nå til hans: Kom!
Se nå på hans tegn:
Han vil sende
Regn, regn, regn, regn, regn!»

Bro:
Verden er nå i mørke,
Tørster i ånd’lig tørke,
Vi, lik Elia, roper:
«Vend da om!»
Jesus, som lys i verden
Vil lede deg på ferden
Og om du ber,
Sender han Åndens regn! 


3) Om du undres: 

«Hva betyr vel dette? Hva er veien, 
Den som er den rette?» 
Vi ser den, og tror:
Alle dem som har gått bort
Bort fra sin Gud;
Bort fra hans bud?
Kan vende om,
Jesus sier: «Kom!»
Og han gir et tegn:
Han vil sende
Åndens friske regn!

Slutt på mørke
Og på ånd’lig tørke:
Vi har JESUS! 


Tekst og musikk: Jostein Nielsen


ELIA - note - PDF

Lydspor fra note
------------------------------------
Om sangen
Da jeg høsten 1981 fikk ansvaret som dirigent for Oslo III. korps ungdomskor, var et av de første oppdragene at vi skulle synge på et 'Forent hellighetsmøte' i Templet. Jeg fikk beskjed om at talen skulle handle om Elia - og jeg tror vi fikk to øvelser på denne relativt krevende sangen, før uroppførelsen. Siden ble den fast innslag på programmet når vi sang offentlig. Jeg tror jeg oversatte den til islandsk også. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar