Her presenterer jeg melodier og arrangementer til egne og andres tekster.
'Verkene' er lagt inn i bloggen på ca dato for ferdigstillelse.
I høyre kolonne er de ordnet alfabetisk.

torsdag 14. mars 1985

Vi er i verden slik som Han.

Om melodien:

I 1985 bodde jeg i Stavanger. Endre Motland skulle lede et møte på Frelsesarmeen og spurte om jeg kunne skrive en ny melodi til "Han tek ikkje glansen av livet". Jeg likte utfordringen, for jeg er utrolig glad i Trygve Bjerkrheims sang og har dyp respekt for hans tekster. 

Sangen ble sunget som trio under møtet og ble svært godt mottatt. Melodien ble også godkjent for utgivelse i Frelsesarmeen et år senere, men fordi original-teksten allerede har flere gode melodier, ville den ikke bli publisert før den fikk ny tekst. Det tok 34 år før jeg kom så langt at jeg skrev en ny tekst, men her er den:

Jeg formes på ny i Guds bilde,
Et under jeg ikke kan forstå.
Men Ånden går med som et vitne,
Og det kan de merke som er små:

At Gud kom til verden som Sønnen
Og vandret blant oss som en mann
Skjer fortsatt i Ordet og bønnen
For vi er i verden slik som Han.
Vi er i verden slik som Han.

For barna er del av Guds rike
Og barn fikk jeg retten til å bli
Ved troen på Ham som er livet
Og sannheten som jeg lever i.

Jeg lever i Gudsrikets kilde
I Ham har jeg livet og er til
At Han er i meg med sitt bilde
Er noe jeg vet Han også vil.

Vi er i verden slik som Han - Note - PDF

Elektronisk lydfil til nota

NB - dersom du prøver å synge denne teksten til en av de tradisjonelle melodiene til "Han tek ikkje glansen av livet" - er det mulig du får en utfordring. I melodien min brukte jeg noen binde-buer som jeg tok bort da jeg skrev ny tekst - dermed blir versefoten litt forandret. 
--------------------------------------
Om teksten
Teksten favner kjernen i troen min. 

Johannes skrev: 
For som Kristus er, slik er vi i denne verden. 1 Johannes 4:17b 
Det finner du igjen i tittelen. 
Åpnings-credoet tilskrives Paulus:
Dem som han på forhånd har vedkjent seg, har han også på forhånd bestemt til å bli formet etter sin Sønns bildeRomerne 8:29a
Paulus er tydelig på at Gud har utvalgt alle i Kristus - Romerne 5:18

For øvrig er teksten smekkfull av åndelige sannheter, men det får komme som et separat Bibel-studium. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar